یکی از مراجع تقلید گفت : وجود امامزاده‌ها در کشورمان نشان‌دهنده ولایت‌پذیر بودن مردم ایران است زیرا در دورانی كه نوادگان اهل بیت (ع) به كشورهای دیگر مهاجرت كردند ایرانیان به خوبی پذیرای آنها بودند.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه،‌ آیت‌الله العظمی حسین نوری ‌همدانی ظهر امروز پنجشنبه 17 مهرماه در دیدار نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و اعضای کنگره بزرگداشت امامزاده حکیمه خاتون (سلام الله علیها) ضمن تبریك فرارسیدن عید غدیرخم اظهارداشت: برخی از زمان‌ها هر چند كوتاه ‌هستند اما از جایگاه و فراگیری والایی برخوردارند، همانند شب غدیر كه شبی به اندازه هزار ماه است.
 
وی اضافه كرد: عید غدیر به تاریخ محدود نمی‌‌شود و بلكه سرنوشت‌ساز انسان تا روز قیامت است به همین علت باید این عید را شناخت و بازیابی كامل کرد.
 
این مرجع تقلید با تاكید بر اینكه عید غدیر باید از ابعاد مختلف شناسایی و بررسی شود، گفت: عید غدیر پاسخ عقلی به مباحث توحیدی است كه نشان می‌دهد، انسان در ابعاد مختلف زندگی نیازمند رهبر است.
 
وی با اشاره به اینكه اولین فردی كه خلق شد امام بوده است، تصریح كرد: آخرین شخصی كه این دنیا را ترك خواهد كرد نیز امام خواهد بود و طبق حدیثی از ائمه اطهار(ع) اگر تنها دو نفر در روی زمین باشند، یكی از آن‌ها امام است.
 
آیت‌الله العظمی نوری‌ همدانی ادامه داد: خداوند كه لقب جواد و كریم را به خود اختصاص داده قبل از اینكه افراد حاجت‌هایشان را به زبان بیاورند، برای آن‌ها برآورده خواهد كرد ولی این حوائج دسته‌بندی دارند و خداوند در مرحله اول به حاجات اساسی افراد، پاسخ خواهد داد.
 
وی نیازمندی به رهبر و امام را از مهم‌ترین حاجت‌ها دانست و ابراز كرد: ابن سینا در كتاب‌های خود بیان كرده كه خداوند پا را به گونه‌ای خلق كرد كه انسان بتواند با آن به نحوه دلخواه خود، راه برود، حال آیا این خداوند كه برای راه رفتن انسان‌ها نیز تدابیری اندیشیده‌ است، برای امامت و رهبری انسان‌ها تدبر نكرده است.
 
آیت‌الله العظمی نوری‌ همدانی غدیر را پاسخی برای اصل نبوت خواند و اذعان داشت: پیامبر (ص) برای احیای اسلام مبعوث شد و در 23 سال، 64 جنگ را انجام داد تا بتواند در راه خود به پیروزی برسد كه در نهایت نیز توانست اسلام را تثبیت كند.
 
وی افزود: اگر پیامبر اسلام(ص) جانشینی برای اجرا، حراست و تبیین قوانین اسلام تعیین نمی‌كرد، زحماتش به هدر می‌رفت و این امر حقانیت واقعه غدیر خم را برای همگان اثبات می‌كند.
 
آیت‌الله العظمی نوری‌ همدانی با اشاره به اینكه از ابتدای بعثت حضرت محمد(ص) تاکیدات بسیاری در رابطه با ولایت شده بود، مطرح كرد: چگونه انحراف‌های گمراهانه در جریان غدیر به وجود آمد و علت این امر چه بود؟
 
وی با بیان اینكه افرادی كه در جریان‌سازی واقعه غدیر همكاری كرده‌اند باید پاسخ‌گوی اعمال خود باشند، گفت: امروزه داعش، تكفیری‌ها و سلفی‌ها در مقابل اسلام ناب محمدی و حقیقت غدیر خم قرار دارند و این مقابله، مسئولیت ما را سنگین‌تر كرده است.
 
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه تاكید كرد: علمای هر امتی باید مدافع جریان غدیر باشند و پیامبر اسلام(ص) همیشه با استفاده از دو دسته برای تحقق اهداف دین در عرصه‌های مختلف حضور داشت، یك دسته افرادی كه با قدرت بازوان خود در برابر دشمن ایستادند و یك دسته افرادی كه با استفاده از زبان و قلم خود ایستادگی كردند.
 
وی انقلاب اسلامی را بازیابی واقعه غدیر دانست و یادآور شد: در روزگاری كه كفر و استكبار جهانی عالم را فراگرفته بود امامی از میان مردم برای برافراشته كردن پرچم اسلام، اقدام به مقابله با جاهلیت كرد و توانست واقعه غدیر را احیا كند.
 
آیت‌الله العظمی نوری‌ همدانی با اشاره به خطبه‌های غدیر و نگرانی‌های حضرت محمد(ص) برای ولایت پذیری امت ادامه داد: صدور انقلاب به دنیا، به معنای ترویج آموزه‌های غدیر است.
 
وی متذكر شد: وجود امامزاده‌ها در ایران اسلامی نشان‌دهنده ولایت‌پذیر بودن مردم ایران در تاریخ است زیرا در دورانی كه سادات و نوادگان اهل بیت (ع) از عراق به كشورهای دیگر مهاجرت كردند مردم ایران به خوبی پذیرای آنها بودند.
 
آیت‌الله العظمی نوری ‌همدانی با اشاره به اینكه اوقاف وظیفه احیا كردن فرهنگ اسلامی و ترویج فرهنگ ائمه اطهار(ع) را برعهده دارد، گفت: امامزاده‌ها باید مراكز فرهنگی كشور شوند و مسائل فرهنگی در آن‌ها بازگو شود.
/2759/